Vermeerstraat 13, 8021 VA  Zwolle, the Netherlands

+31 (0)6 - 25 21 30 04 guido@kijkopschool.nl

Rekenen in de stamgroep

Rekenen in de drie jarige stamgroep, wie wil dat nou niet? Samen met diverse stamgroepleiders op de jenaplanscholen waar ik als interim-schoolleider heb gewerkt heb ik de afgelopen jaren veel uitgeprobeerd en ervaring mogen opdoen. Op deze pagina deel ik mijn ervaringen en hoop ik zo bij te dragen aan verdere ontwikkelingen op het gebied van rekenonderwijs in de stamgroep. Onlangs publiceerde ik een artikel in Mensenkinderen (169) over het rekenen in de stamgroep. Het artikel kun je hier nalezen .

Op deze pagina kun je enkele documenten gratis downloaden:

-Uitleg rekenen in de stamgroep

- Rekenplanningen MB en BB (rekenen met groepsdoelen, weggezet in thema's en jaarplanning)

- Rekendoelen overzicht

- Kijkwijzer

- Leeg rekenmuurtje waarbij de drempels zijn gekoppeld aan rekenspellen

- Overzichtelijke kaart met basisstrategieen

Voor meer informatie of vragen kun je uiteraard vrijblijvend contact met me opnemen of kijk hier over meer Jenaplan publicaties.

Kijk ook eens op de website van JAS voor scholingen en studiedagen.

Groet Guido Huige

Rekenen in de stamgroep

Rekenen in de stamgroep. Visie en organisatie voor kind en stamgroepleider.

Uitleg rekenen in de stamgroep

Verantwoording en opbouw van de tot stand gekomen werkwijze.

Rekenplanning mB

De gehele reken leerlijn van de middenbouw weggezet in themaweken en jaarplanner.

Rekenplanning BB

De gehele reken leerlijn van de bovenbouw weggezet in themaweken en jaarplanner.

Rekendoelen overzicht

Met deze doelen behoud je overzicht en creeer je lucht en tijd!

Kijkwijzer

Wat vind jij een goede rekenles? Wat willen jullie als school of bouw dan zien? Maak eens een kijkwijzer! Dit is mijn voorbeeld.

Rekenmuurtje

Maakt voor kinderen inzichtelijk welke rekendrempels ze al kunnen en wat ze nog mogen leren en ontdekken. Daarvoor moet je wel beschikken over de software van Bareka.

Rekenspellen

Gebruik rekenspellen tijdens de weektaak/dagtaak. Leren van en met elkaar en eigenaar van het eigen leren. In dit document zijn de Bareka drempels gekoppekld aan diverse spellen van zoal "Met sprongen vooruit".

Basisstrategieen rekenen

Basisstrategieen rekenen MB

Handig overzicht met alle basisstrategieen die aangeboden worden in groep 3/4/5 op een rij.

Het foambord heeft een formaat van (h) 60 x (l) 90 cm. Mocht je met groepsdoelen rekenen dan is dit een handige kaart met didactische aanwijzingen. Je kunt de kaart bij mij bestellen door me te mailen. 1 kaart kost 50,- euro excl. btw.

strategieen & VARIA rekenen BB

In de maak! Handig overzicht met alle de belangrijkste strategieen en varia van groep 6/7/8 op een rij.